Участь України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA – 2025
16 грудня 2022 року, під час засідання Уряду прийнято розпорядження КМУ «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA – 2025».
Документ розроблено для забезпечення участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA – 2025.
Міжнародне дослідження якості освіти PISA (Program for International Student Assessment) проводиться за ініціативою Організації економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР) що три роки та охоплює понад 80 країн світу. PISA не перевіряє рівень навчальних досягнень учнів, натомість оцінює вміння використовувати знання з читання, математики та природничих дисциплін у життєвих ситуаціях (перевіряється сформованість в учнів читацької, математичної й природничо-наукової грамотності). Учасниками дослідження є 15-річні підлітки.
Дослідження PISA проводять у межах циклів, кожен з яких триває чотири роки, що дозволяє якісно та репрезентативно забезпечити достовірність та аналіз зібраних даних для подальшого використання у процесі формування державної політики у відповідній сфері.
Упродовж 2016-2019 років Україна вперше взяла участь у дослідженні, долучившись до циклу PISA-2018.
Цьогоріч наша країна, незважаючи на воєнну російську агресію, бере участь у черговому етапі дослідження PISA-2022.
Продовження участі у PISA та участь у циклі PISA-2025, що триватиме протягом 2023-2026 років, є важливим інструментом для формування доказової освітньої політики, одержання обʼєктивних даних про стан системи освіти та її якість, чинником підвищення якості освіти та освітньої діяльності.
Міністерство освіти і науки України забезпечить участь України у міжнародному дослідженні PISA- 2025, відповідальним виконавцем за його проведення буде Український центр оцінювання якості освіти.
https://mon.gov.ua/ua/news/mon-zabezpechit-uchast-ukrayini-u-mizhnarodnomu-doslidzhenni-pisa-2025
Про підготовку та проведення основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1336 від 09 грудня 2021 року
Про підготовку та проведення
основного етапу міжнародного
дослідження якості освіти PISA-2022
Відповідно до частини третьої статті 48 Закону України «Про освіту», підпункту 76 пункту 4, пункту 95 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630 (зі змінами), постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами), розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року № 594-р «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2022» (зі змінами), Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 січня 2020 року № 54, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/34437, рішень колегії Міністерства освіти і науки України від 30 травня 2019 року № 4/4-20 «Про Стратегію розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року» та від 21 вересня 2020 року о 9/1-20 «Про особливості проведення та деякі результати міжнародного дослідження якості освіти PISA загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти», Угоди про участь України у міжнародному дослідженні якості освіти (PISA) 2021 між Міністерством освіти і науки України, Українським центром оцінювання якості освіти та Організацією економічного співробітництва та розвитку від 22 жовтня 2018 року, Угоди № 1 про внесення змін до Угоди про участь України у міжнародному дослідженні якості освіти (PISA) 2021 між Міністерством освіти і науки України та Організацією економічного співробітництва та розвитку від 22 жовтня 2018 р. НАКАЗУЮ:
- Затвердити План заходів щодо підготовки й проведення у 2022 році основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 в Україні (далі – План заходів), що додається.
- Українському центру оцінювання якості освіти (Бойко В.) спільно з директоратом дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Єресько О.), структурними підрозділами з питань освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій забезпечити своєчасне виконання Плану заходів, затвердженого пунктом цього наказу, з дотриманням міжнародних стандартів підготовки й проведення основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.
- Структурним підрозділам з питань освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій ужити заходів щодо ознайомлення потенційних учасників дослідження з опублікованими на вебсайті pisa.testportal.gov.ua завданнями дослідження із читання, математики та природничо-наукових дисциплін.
- Департаменту фінансування державних і загальнодержавних видатків (Ткаченко О.) забезпечити у 2022 році в межах бюджетних програм 2201470 «Здійснення зовнішнього оцінювання та о моніторинг якості освіти Українським центром оцінювання якості освіти та його регіональними підрозділами», 2201380 «Виконання зобов’язань України у сфері освіти та міжнародного науково-технічного співробітництва»:
1) сплату членських внесків до міжнародної організації «Організація економічного співробітництва та розвитку» за участь України в міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2022;
2) фінансування витрат на проведення основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022;
3) фінансування участі національного координатора та інших відповідальних осіб у міжнародних нарадах, семінарах, конференціях щодо питань організації та проведення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.
- Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Рогову В.
Міністр Сергій Шкарлет
Освіта.ua
09.12.2021
Про проведення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 в закладах освіти Харківської області
11-14 травня 2021 року в Харківській області відбувся пілотний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022, у якому взяли участь 312 учнів 6 закладів освіти регіону, визначених методом випадкової вибірки.
Мета PISA полягала у з’ясуванні готовності 15-річних учнів / студентів до дорослого життя. Дослідження передбачало оцінювання читацької, математичної, природничо-наукової грамотності та креативного мислення учнів / студентів, а також отримання контекстної інформації про заклади освіти та освітні практики, що застосовуються в закладах.
Дослідження включало тестування учнів / студентів за завданнями міжнародного зразка, їх анкетування та анкетування керівників закладів освіти.
Під час анкетування учні / студенти мали надати відповіді на запитання, що стосувалися закладу освіти, їхньої родини, а також використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Уперше в Україні було використано комп’ютерний варіант дослідження та оцінювалося креативне мислення учнів.
Дослідження в закладах освіти здійснювали фахівці Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти та Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти», які виконували обов’язки старших інструкторів пілотного етапу PISA-2022.
Слід відзначити високий рівень організації дослідження в закладах освіти, злагоджену роботу персоналу з адміністрування, створення керівниками необхідних умов, що забезпечили якісне проведення пілотного етапу PISA-2022.
Результати дослідження PISA будуть використані для визначення шляхів подальшої реалізації освітньої політики в Україні.
http://edu-post-diploma.kharkov.ua/
PISA: Міжнародна програма з оцінювання освітніх досягнень учнів
Підведено результати у PISA-2018
У 2018 році Україна вперше взяла участь у PISA- найбільшому в світі компетентнісному дослідженні середньої освіти . 600 тисяч підлітків з 80 країн пройшли тестувавння, і серед них були 6 тисяч 15-річних українців. 3 грудня 2019 року об 11 годині за київським часом Україна отримала результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018, що дозволить порівняти національну освітню систему з системами країн, що за розмірами, економічним потенціалом та історичним досвідом подібні до України.
Дослідження PISA визначає рівень володіння трьома компетентностями: читацькою, математичною та природничо-науковою. PISA не перевіряє, чи засвоїли учні программу, а оцінює, чи здатні вони застосовувати знання і навички в житті. Шкала PISA має шість рівнів: 1-й- найнижчий, 2-й – базовий, 3-4-й- достатній, 5-6-й – рівень олімпіадників. Якщо людина не досягла базового рівня в математичній , читацькій та природничій компетентностях, то надалі не зможе якісно взаємодіяти із суспільством. Така людина не бачить існування науки в житті, не може вирішити елементарні життєві завдання і не здатна працювати з текстом.
Експерти із 46 країн світу працюють над тестовими завданнями. PISA не бере до уваги національні навчальні програми , а вимірює рівень компетентностей, адже вимоги на ринку праці є універсальними. PISA навмисне тестує саме 15-річних підлітків, а не учнів певних класів. У 16 років у більшості країн світу завершується обов’язкове шкільне навчання, а отже це певний віковий поріг і рівень зрілості, незалежно від того, чи це дитина 7-го класу, чи студент профтехучилища.
За результатами:
36% підлітків не досягли базового рівня математичної компетентності.
25,9% підлітків не досягли базового рівня з читацької грамотності.
26,4%- не досягли базового рівня природничо-наукової компетентності.
У чому сильні сторонни України?
46,4% досягли рівня 3 і вище з читацької грамотності, 37,9 % – з математики, 43,6% – з природничих наук.
Чим матеріали PISA можуть бути корисні вітчизняному вчителеві / викладачеві?
Міжнародне дослідження якості освіти PISA важливе не лише й не стільки тому, що освітні системи в різних кінцях світу мають можливість побачити досягнення своїх 15 річних учнів / студентів на тлі досягнень їхніх однолітків з інших країн / економік, стільки тому, що воно орієнтоване на оцінювання рівня сформованості грамотності учнів / студентів у визнаних ключових предметних галузях (читанні, математиці та природничо-наукових дисциплінах) на компетентнісних засадах і ставить собі за мету виявлення того, як 15-річні підлітки в різних країнах / економіках здатні застосувати здобуті знання, уміння, навички, ставленняв цілком реальних, життєвих ситуаціях. І саме цим PISA найперше цікава й важлива для вітчизняної школи, яка відповідно до започаткованої у 2016 р. реформи <Нова українська школа> змінює свою парадигму зі знаннєвої на компетентнісну, тобто переоорієнтовується на формування в здобувачів освіти ключових компетентностей для життя, адже “сучасний світ складний. “
Де можна знайти більше інформації про зміст тестів PISA?
Щоб детально ознайомитися зі змістовим аспектом предметних галузей дослідження PISA (читання, математика та природничо-наукові дисципліни), варто звернутися до матеріалів рамкових документів PISA, що оприлюднені на національному вебресурсі “PISA в Україні” , а також до завдань, що представлені в додатку Національного звіту за результатами міжнародного дослідження якості освіти. pisa.testportal.gov.ua.
PISA-2018 в Україні
Із 16 травня в Україні проводився основний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Фінальна вибірка закладів освіти, які були залучені до дослідження, була сформована міжнародним партнером PISA компанією WESTAT на підставі даних про всі заклади освіти країни, де навчаються 15-річні підлітки. Усього для участі в основному етапі із цих закладів освіти було відібрано 6334 учні/студенти.
За підсумками проведення тестування в усіх відібраних закладах освіти в дослідженні взяли участь понад 90% учнів/студентів від загальної кількості відібраних учасників. Загалом тестування тривало 2 години (120 хвилин) з невеликою перервою після 60 перших хвилин. Тестові зошити містили завдання декількох форматів: на вибір одного з варіантів відповіді, на надання короткої відповіді або розгорнутої відповіді. Кожен учень/студент виконував свій власний варіант (усього варіантів тестових зошитів було 30). Оскільки провідна галузь циклу 2018 року – читацька грамотність, усі учасники виконували тестові завдання, що стосувалися текстів (художніх, інформаційних, пізнавальних). Крім того, одна частина учасників відповідала на завдання, спрямовані на оцінювання математичної грамотності, а інша – природничо-наукової грамотності.
Бліц-опитування, проведене спостерігачами, які перебували на пунктах тестування, свідчить, що учасників зацікавили тестові завдання PISA, зокрема учні/студенти відзначали оригінальність текстів і ситуацій, щодо яких пропонувалися завдання з різних галузей у тестових зошитах. Разом із тим учасники наголошували, що зміст окремих стимулів та завдань для них був складним, через те, що в закладі освіти вони не стикалися з подібним навчальним матеріалом.
Після виконання тестів учасники впродовж 35 хвилин відповідали на питання анкети. Крім учнів/студентів, було проанкетовано також керівників тих закладів освіти, у яких проводилося тестування. Це один із важливих складників дослідження, адже інформація з анкет допоможе простежити зв’язок між тим, як учні виконують завдання PISA, і різними чинниками, які можуть упливати на навчальну успішність (наприклад, міграційні процеси в державі, гендерна політика, соціально-економічне становище учнів/студентів, їхнє ставлення до закладу освіти, використання вчителями різних освітніх практик тощо). Дані анкетування допоможуть реалізувати ще одне важливе, окрім оцінювання читацької, математичної та природничо-наукової грамотності учасників, завдання – вивчення чинників ефективності навчання для вдосконалення освітніх практик.
Звіт за результатами проведення PISA-2018 в Україні буде оприлюднений у грудні 2019 року. Відповідальність за його підготовку покладено на Інститут освітньої аналітики.
Старувало тестування PISA-2018
16 квітня в Україні старувало тестування PISA-2018, яке триватиме до 30 травня.
У ньому беруть участь майже 6 400 учнів 15-ти років з 250 закладів освіти (загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, технікумів, ПТНЗ). Від кожного закладу освіти до вибірки учасників потрапило від 3 до 38 осіб.
Завдання тестування – компетентнісні. Тобто побудовані так, щоб виявити здатність учнів вирішувати практичні завдання. Перевірятимуть знання та вміння за трьома напрямками: читацька грамотність, математична грамотність, природничо-наукова грамотність.
“В Україні цього року учні проходитимуть тестування впродовж 2-х годин, працюючи з одним з 30 тестових зошитів. Тестування в різних закладах відбуватиметься у різні дні, відповідно до графіка, узгодженого з органами управління освітою й закладами освіти. Учасники тестування можуть використовувати лише калькулятори. Використання інших електронних пристроїв (мобільних телефонів, смартфонів, планшетів) заборонене. Під час тестування учасники можуть виходити з аудиторії, але лише в супроводі представника закладу освіти”, – пояснив директор УЦОЯО Вадим Карандій.
“PISA – це дуже потужна та впливова програма з оцінки якості освіти, яка здійснюється під егідою Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР). Вона проводиться кожні три роки, щоб можна було відстежити прогрес у досягненні навчальних результатів. Ми стали учасниками сьомого циклу дослідження й долучилися в ньому до 80 країн світу”, – повідомила міністерка освіти і науки Лілія Гриневич.
http://studway.com.ua/v-ukraini-pochalosya/
Міжнародна програма з оцінювання освітніх досягнень учнів (англ. Programme for International Student Assessment, PISA) – міжнародне дослідження, координоване ОЕСР. Його метою є отримання порівнюваних даних про рівень знань і вміння їх застосовувати на практиці учнів, віком 15 років, з метою підвищення якості викладання і організації систем освіти. У 2018 році участь у дослідженні вперше має взяти Україна.
Готуємось до участі у міжнародному оцінюванні освітніх досягнень
PISA- програма міжнародного оцСнювання учнів. У 2018 році участь у цьому дослідженні вперше візьме Україна. PISА оцінює навички і знання, важливі з точку зору проблем, перед якими п’ятнадцятирічні учні постануть в їхньому дорослому житті.
PISА-тести досить відрізняються від типової шкільної роботи, пов’язаної з конкретними навчальними програмами. Педагоги нашої школи розпочали підготовку до участі у дослідженні PISА. 28. 05.2017 року відбулися засідання методичних об’єднань вчителів гуманітарного циклу, вчителів природничо-математичного циклу та вчителів початкових класів, основною метою яких було познайомити педагогів із специфікою організації та проведення дослідження PISА-2018 в Україні. Учителі ознайомилися із завданнями PISА минулих років та виконували такі завдання із вибірки дослідження для пілотного етапу. Розв’язуючи завдання, вчителі ще раз переконалися у важливості компетентісного підходу до змісту освіти і оцінювання.
Український центр оцінювання якості
Про PISA: http://pisa.testportal.gov.ua/
Прикалди завдань: http://pisa.testportal.gov.ua/instruments